Jump to content

Fantasia XXX Umeå


Turragor

Recommended Posts

I posted the Fantasia XXX event to the events section on these boards:

I have no connection with the organisers but can't imagine they'd be against more promotion for a gaming event.

In any case if an organiser or someone who knows the organisers thinks that it was the wrong move let me know so I can apologise :) and remove the thing.

More importantly, I hope I didn't get any details wrong.

I think people should get hyped for this, it could be really cool given how it's been a bit of a slow grower (in my own very limited experience in Stockholm) in the country!

Okej, börjar att känner mig som en riktig besserwisser med AoS här nu. Ska hålla käften ett tag!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

42 är final räkningen!

Jag har precis bestämd min list (stormcast). Jag tog min först ordentligt 'competivive' list och slängd det bort o sen väljad 'style over substance'.

Det betyder ingen teleporting, ingen lightning deployment. Men kanske lite överaskning.

Ska va kul att spela med.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att spela Clan Pestilence. Jag håller på att utforska deras potential, på pappret ser min lista väldigt hård ut. Vi får dock se om den fungerar lika bra på missions. 

Samt att det är otroligt kul att det är så många anmälda! 

Link to comment
Share on other sites

Och nu är det över.  Det var min första turnering någonsin och jag är jätte nöjd med the complete experience!

    Pros
    Träffad massa awesome människor som älskade age of sigmar
    Hade roliga matcher
    Blev nominerad till AoS best of show (1 of 5)
    Lärd mig mycket mer om Chaos och Nightgoblins
    Lärd mig att spela stormcast bättre
    Massa mer, för trött att skriva mer nu


    Cons
    Jag spelar Stormcast och match 1 och 2 var Stormcast v Stormcast :)


Det var trevligt att träffa Jonatan och Andreas och vet inte om flera där är här på forum. Jonatan och Andreas hade mer genomtänkt listor (men ändå de provad nya saker)

Resultat blev så där och kanske expected (jag är ingen proalls): 4 losses 1 draw. Jag var 31st av 36.

Men vad var intressant är att jag förlorat mer gubbar i bara 2 matcher. Och 1 var min draw och det var under 300 poäng skillnad. Jag tog tillbaka några poäng från 3 losses Det räknar inte men det känns som om jag är mer försiktig med the objective game jag skulle kunna har bättre resultat även med samma experimental listan. Det var ganska tough ock stark. Men, jag saknad teleports.

Ska kanske skriva up lite kort battle reports under veckan - tog notes men det blev lite knasigt under turneringen :)


Här är mer score detaljer (5 'match scores' sen slutresultat):
31    Craig T    Stormcast Eternals    8    2    10    6    8    34


Super trött men om jag fått välja jag skulle spela AoS igen imorgon haha!

PS jag får inte välja, min sambo välja

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Ratatatata said:

Nice Craig, tack för rapporten! Du får gärna skriva och berätta lite mer om det när du orkar när din sambo tillåter det :)

 

Exakt!

Kommer att tyvärr ta det i engelska också. Kan beskriva med lite mer ... colourful terminology då

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det var superkul också. Laddad för mer AOS om jag vår välja men har också en sambo som kommer välja ett tag framöver. :)

Mycket tuffare generellt den här gången. Vilket var helt ok men vi är precis steget under Kunning Ruk och Skyre mortal wounds spam så vi får passa oss så vi inte hamnar där.

Jag tror fanatic gjorde lite fel den här gången att plocka bort sidouppdragen så som döda motståndarens general, ha en enhet i motståndarens zon till förmån för endast poäng för skillnad i kill points. Det gjorde att det blev lite springa och gömma skadade karaktärer och skadade enheter på slutet osv vilket jag inte gillar. Plus att det kunde bli så att det knappt fanns något att spela för om du kände att du kommer bli överkörd. Men det tror/hoppas jag dom ändrar det till nästa gång.

Spelmässigt gick det helt ok. Två vinster, två oavgjorda och en förlust med en ren fyreslayer-lista som jag inte hade spelat en match med innan.

Alla matcher var roliga utom en mot en ironjaws-lista på meteorituppdraget. Hans horder av brutes gjorde att jag campade på min meteor men mitt hot att tunnla en stor enhet fyreslayers och gå för hans gjorde att han inte kunde/vågade ”pull the trigger” för ett ordentligt anfall så det blev nästan så att vi stod och tittade på varandra i fem rundor mot en draw. Mer sidouppdrag att nog fått igång oss. Men spelaren är super trevlig så det räddade det hela. Jag är sugen att försöka köra mot honom igen (i en annan setting) med samma uppdrag för att se vad som hade hänt om någon av oss hade gått för det.

Man skulle kunna råka ut för samma problem på Take and hold så jag säger det igen mer sidouppdrag!

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ta tåg hit och tillbaka nästa gång. Baggage handlers lyckades sönder mina stardrake (bara 1 wing, och 'at the join' så det går att fixa).

Hur undrar jag?! snug i foam, i carry case, case i sovsäcken, allihop i resväskan. NASA kunde inte göra bättre.

De måste har kastad det från 10m höjd.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Turragor said:

Jag ska ta tåg hit och tillbaka nästa gång. Baggage handlers lyckades sönder mina stardrake (bara 1 wing, och 'at the join' så det går att fixa).

Hur undrar jag?! snug i foam, i carry case, case i sovsäcken, allihop i resväskan. NASA kunde inte göra bättre.

De måste har kastad det från 10m höjd.

 

Från 10 meter borde inte spela nån roll, stardrakes har "fly ability" ;) 

Jag har alltid figurerna i handbagaget pga sånt där

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Andreas said:

Jag tyckte det var superkul också. Laddad för mer AOS om jag vår välja men har också en sambo som kommer välja ett tag framöver. :)

 

Mycket tuffare generellt den här gången. Vilket var helt ok men vi är precis steget under Kunning Ruk och Skyre mortal wounds spam så vi får passa oss så vi inte hamnar där.

 

Jag tror fanatic gjorde lite fel den här gången att plocka bort sidouppdragen så som döda motståndarens general, ha en enhet i motståndarens zon till förmån för endast poäng för skillnad i kill points. Det gjorde att det blev lite springa och gömma skadade karaktärer och skadade enheter på slutet osv vilket jag inte gillar. Plus att det kunde bli så att det knappt fanns något att spela för om du kände att du kommer bli överkörd. Men det tror/hoppas jag dom ändrar det till nästa gång.

 

Spelmässigt gick det helt ok. Två vinster, två oavgjorda och en förlust med en ren fyreslayer-lista som jag inte hade spelat en match med innan.

 

Alla matcher var roliga utom en mot en ironjaws-lista på meteorituppdraget. Hans horder av brutes gjorde att jag campade på min meteor men mitt hot att tunnla en stor enhet fyreslayers och gå för hans gjorde att han inte kunde/vågade ”pull the trigger” för ett ordentligt anfall så det blev nästan så att vi stod och tittade på varandra i fem rundor mot en draw. Mer sidouppdrag att nog fått igång oss. Men spelaren är super trevlig så det räddade det hela. Jag är sugen att försöka köra mot honom igen (i en annan setting) med samma uppdrag för att se vad som hade hänt om någon av oss hade gått för det.

 

Man skulle kunna råka ut för samma problem på Take and hold så jag säger det igen mer sidouppdrag!

 

Låter kul! Om jag orkar arra Gothcon kommer det definitivt bli secondary missions. 

Vad körde du för lista?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ratatatata said:

Låter kul! Om jag orkar arra Gothcon kommer det definitivt bli secondary missions. 

Vad körde du för lista?

Lite knepig lista enligt TGA men jag tyckte den funkade bra. Jag var definitivt med i alla matcher.

Runeson on magmadroth

Runesmither on magmadroth

Battlesmith

Runesmiter

Runesmiter

20 Vulkites two axes

15 Vulkites shields

15 Vulkites shields

20 Auric Hearthguard

Tunnlar 20 Vulkites och 20 Auric Hearthguards, dvs typ 1000pt.

Auric Hearthguardsen är hammaren. Plockar typ en enhet per runda. Matchen jag förlorade tog jag upp dom lite fel och sköt lite fel. Tog bort en thundertusk men lämnade några ironguts som lyckades komma åt dom. Dom andra matcherna rensade dom allt inom 15" så får man lite träning var och när man ska sätta in dom tror jag listan kan vara riktigt bra (för att vara Fyreslayers som Internet inte verkar tro på). ?

Link to comment
Share on other sites

Legion of azgorh (warmachines och 100+ gubbar) - Take and hold 19-1

Ogors (Massa saker som slår hårt) - Borderwars 3-17

Chaos (Flamers/Bloodwarriors/Bullgors mm) - Blood and glory 10-10

Ironjawz (Ironfist) - Gift from heaven 10-10

Order (Frost phoenix/hurricanum/gunline) - Three places of power 15-5 

Link to comment
Share on other sites

Kul att se att det var fler som hade det trevligt på Fanatic. jag kan konstatera att jag inte spelade mot någon av er andra som har postat i tråden ännu.

I mitt fall var det min första AoS turnering och hade satt upp målsättningen att vinna minst 1 match. jag körde med en kombinerad Stormcast och Dark Aelfs lista där jag tgit alla mina SE och fyllt ut med lite alver för att komma upp i poäng. Så inga formationer och inte heller någon teleportering.  Lyckades klart över förväntan med ett helt gäng trevliga matcher varav 1 oavgjord, 1 förlust, 1 minor victory och 2 major victories. 

 

Jag håller helt mer er om att det vore trevligt med lite secondaries. Några av matcherna hade helt klart blivit bättre om det hade funnit mer att göra. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Rex said:

I mitt fall var det min första AoS turnering och hade satt upp målsättningen att vinna minst 1 match. jag körde med en kombinerad Stormcast och Dark Aelfs lista där jag tgit alla mina SE och fyllt ut med lite alver för att komma upp i poäng. Så inga formationer och inte heller någon teleportering.  Lyckades klart över förväntan med ett helt gäng trevliga matcher varav 1 oavgjord, 1 förlust, 1 minor victory och 2 major victories.

Riktigt bra måste jag säga.

Vad blir det framöver, mer stormcast?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...