Jump to content

Ostrogothian Onslaught V


Jonatan

Recommended Posts

Ostrogothian Onslaught V

Defcon 2017

Warhammer Age of Sigmar turnering

6 – 8 Januari

Arrangör: LBK

Plats: Linköpings Universitet

Kostnad: 200kr

 fredagen den 6 januari kör vi en par-turnering med 3 slag i ett narrativ, 1000 poäng per spelare i laget. Undvik om möjligt men man får ha olika allegiance i laget men kan då inte nyttja varandras förmågor och magi. Om du inte har en lagkamrat så anmäl detta så parar vi ihop alla singlar, så att alla kan vara med.

 lördag och söndag kör vi en separat singelturnering med 5 slag på 1500 poängs armeer, 3 slag på lördag och 2 på söndag. Battleplans kommer vara LBK:s egna med kraftig inspiration från Generals Handbook.

Det är fritt fram att delta på någon av turneringarna eller båda.

Spelare som tar med egen terräng belönas med bonuspoäng i turneringarna. Ta med 3 Fantasy-terrängbitar om minst ~20 kvadrat-tum styck och som störst ~60 kvadrat-tum. 

Begränsningar och regeltillägg:
https://1drv.ms/w/s!As_80NWK9CpEbcfF3szu7oSVRJ0


Anmälan via mejl till denna adress, skriv i ämnesfältet om det är anmälan till par eller singelturneringen.
lbkaos@outlook.com

skriv:
namn:
klubb:
telefon:

Förtydliganden:

Traits, Artefacts, spells mm
allt detta slumpas fram innan varje slag.

Par-turneringen:
Varje spelare skapar sitt eget warband på max 1000 poäng enligt Generals Handbook, och följer alla regler för allegiance etc. när det gäller vilka enheter som är Battleline mm. När sedan de två spelarna slår ihop sina warbands till arméen de ska spela så får det bara finnas en General som utses vid listinskick, och alligiance abilities etc. fungerar enbart inom respektive allegiance.

Schema
Fredag - lagturnering
Registrering öppnar 9:00
Slag 1 10:00-13:00
Lunch 13:00-14:30
Slag 2 14:30-17:30
Slag 3 18:00-21:00
Prisutdelning 21:15

Lördag - Singelturnering
Registrering öppnar 9:00
Slag 1 10:00-13:00
Lunch 13:00-14:30
Slag 2 14:30-17:30
Slag 3 18:00-21:00

Söndag
Slag 4 9:00-12:00
lunch 12:00-13:30
Slag 5 13:30-16:30
Prisutdelning 16:45
 



Senast ändrad av Pärssi den tis nov 22, 2016 11:43 am, ändrad totalt 6 gånger

Link to comment
Share on other sites

Är också bortrest då, hade gärna kommit annars.

Restriktionerna känns en smula arbiträra dock, att rakt av banna tre warscrolls verkar ganska hårt och väldigt selektivt. Det finns många otroligt hårda kombinationer som fortfarande tillåts, finns mycket bättre sätt att begränsa listors hårdhet än att banna warscrolls. *grinig TK-spelare*

Link to comment
Share on other sites

On 2016-11-29 at 9:13 PM, Turragor said:

önskar att jag kunde delta men jag är bortrest då. Lycka till!

Shame! Hoppas du kan komma nästa gång :)

On 2016-11-30 at 6:07 PM, Solaris said:

Är också bortrest då, hade gärna kommit annars.

Restriktionerna känns en smula arbiträra dock, att rakt av banna tre warscrolls verkar ganska hårt och väldigt selektivt. Det finns många otroligt hårda kombinationer som fortfarande tillåts, finns mycket bättre sätt att begränsa listors hårdhet än att banna warscrolls. *grinig TK-spelare*

Absolut, det finns fortfarande hårda saker kvar att spela (om man nu känner att man måste göra det). 
Själv tycker jag det är ganska lurigt att att begränsa listors hårdhet utan att något som inte behöver "nerfas" blir lidande.

Men en motfråga, skulle du kunna tänka dig att spela Settra om scrollen kostade 200 poäng mer?

 

Link to comment
Share on other sites

200 poäng mer, väldigt tveksamt. 100 poäng mer, absolut. Han är för billig, och förmodligen den bästa warscrollen i hela GA: Death.

Mitt klagomål är inte att just Settra är bannad. Mitt klagomål är att om man ska gå den vägen att man bannar warscrolls, så blir det dumt om man bara bannar 3 stycken. Om målet är att turneringen ska vara rolig och rättvis, så måste man antingen banna många fler, eller inte banna alls (utan gå någon annan väg, tex kan arrangörerna sitta ner tillsammans och bedöma alla listor om det är mindre än 20 deltagare eller så, alternativt så kan man ge fair play score högre vikt).

Bara för att ge exempel - på Blood and Glory för ett par veckor sedan gick de 5 högsta platserna till:

1) Stormcast Warrior Brotherhood

2) En "Nurgle"-lista med Kairos Fatweaver, Sayl the Faithless, Warplightning Cannons och Stormfiends.

3) Destruction-lista med 3 Thundertusks, samt en massa Moonclan Grots och Fanatics.

4) Sylvaneth Alarielle-lista med Drycha, Spirit of Durthu och 6 Kurnoth Hunters med bågar.

5) En till Destruction-lista, liknande den tidigare fast med fler Grots/Fanatics och färre Thundertusks.

Om vi antar att dessa är bland de hårdaste/cheesigaste listorna man för närvarande kan spela, så är det ganska tydligt att det inte hjälper att banna 3 warscrolls - de tre ni har valt här hade inte stoppat någon av de ovanstående arméerna. Jag förstår helt och hållet poängen med att försöka stoppa hårda listor som gör turneringen tråkig och alldeles för tävlingsinriktad, men jag tycker att det slår fel i det här fallet - de absolut elakaste listorna tillåts fortfarande. Det måste finnas ett bättre sätt att lösa det på.

Link to comment
Share on other sites

Har precis hittat hit och hittat "tillbaka" till AoS. Blir lite sugen på att vara med i singelturneringen. Är det ok med fyrkantiga baser. har börjat basa om en del grejer men tror inte jag hinner till turneringen... 

/Tommy

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Solaris said:

200 poäng mer, väldigt tveksamt. 100 poäng mer, absolut. Han är för billig, och förmodligen den bästa warscrollen i hela GA: Death.

Mitt klagomål är inte att just Settra är bannad. Mitt klagomål är att om man ska gå den vägen att man bannar warscrolls, så blir det dumt om man bara bannar 3 stycken. Om målet är att turneringen ska vara rolig och rättvis, så måste man antingen banna många fler, eller inte banna alls (utan gå någon annan väg, tex kan arrangörerna sitta ner tillsammans och bedöma alla listor om det är mindre än 20 deltagare eller så, alternativt så kan man ge fair play score högre vikt).

Bara för att ge exempel - på Blood and Glory för ett par veckor sedan gick de 5 högsta platserna till:

1) Stormcast Warrior Brotherhood

2) En "Nurgle"-lista med Kairos Fatweaver, Sayl the Faithless, Warplightning Cannons och Stormfiends.

3) Destruction-lista med 3 Thundertusks, samt en massa Moonclan Grots och Fanatics.

4) Sylvaneth Alarielle-lista med Drycha, Spirit of Durthu och 6 Kurnoth Hunters med bågar.

5) En till Destruction-lista, liknande den tidigare fast med fler Grots/Fanatics och färre Thundertusks.

Om vi antar att dessa är bland de hårdaste/cheesigaste listorna man för närvarande kan spela, så är det ganska tydligt att det inte hjälper att banna 3 warscrolls - de tre ni har valt här hade inte stoppat någon av de ovanstående arméerna. Jag förstår helt och hållet poängen med att försöka stoppa hårda listor som gör turneringen tråkig och alldeles för tävlingsinriktad, men jag tycker att det slår fel i det här fallet - de absolut elakaste listorna tillåts fortfarande. Det måste finnas ett bättre sätt att lösa det på.

6) Fyreslayers lista med lite av varje, 50 vulkites, 20 hearthguard, runeson on magmadroth mm. Snusk! ?

Jag håller med dig här (men ändå inte). Det är svårt att plock bort dom hemska listorna genom någon enstaka warscroll. Man behöver ett ramverk av typen Swedish comp eller likande för att ha en chans.

Men... det vore skönt för alla att slippa t.ex. 3 Thundertusks (som helar) eller skyre där matchen är över efter 20min eller 2 st kunning ruks och 300 extra små tärningar.

Jag skulle nästan säga att någon form av panelcomp eller TO-comp eller liknade skulle vara bäst och enklast. Skicka in listorn någon vecka innan och få feedback av typen ta bort en Thundertusk (huskarden som helar), eller kör bara en stycken min gautfyre skorch eller ta bort 3 stormfiends (eller byt vapen) osv. så får du typ 20 poäng till. Totalt subjekt men säkert effektivare än någon annan komp just nu (även om man säkert missar men del hemskheter som t.ex. han som kom sexa ?).

Och det är nästan så dom har gjort men i miniformat, 3 warscrolls lite subjektivt. ?

Edit: Haha såg precis att jag läste förbi meningen där du kom med precis samma förslag. Så +1 jag håller med dig. ☺️

Link to comment
Share on other sites

"Game points 0-5

0-2 Showmanship

(Målning, basning, konvertering, intryck)

0= någon modell inte målad/basad. 1= TT standard. 2= best painted kandidat i denna turnering

0-2 Sportmanship

(motståndaren, motståndarens hårdhet på lista & inställning till spelet)

0= abuse av summoning, bryter gränser för enhetstyper eller WAAC. 1= lagom och kul lista/motståndare. 2= detta är Age of Sigmar när det är som bäst.

0-1 Judgement

0= Jag vill inte möta denna personer eller listan igen. 1= kul, spelar gärna mot denna personen och listan igen."

 

Detta betyder alltså att "soft scores" ger alltså lika mycket poäng som game scores. Så det bör hjälpa till att hålla borta det vidrigaste. 

12 hours ago, Solaris said:

200 poäng mer, väldigt tveksamt. 100 poäng mer, absolut. Han är för billig, och förmodligen den bästa warscrollen i hela GA: Death.

Mitt klagomål är inte att just Settra är bannad. Mitt klagomål är att om man ska gå den vägen att man bannar warscrolls, så blir det dumt om man bara bannar 3 stycken. Om målet är att turneringen ska vara rolig och rättvis, så måste man antingen banna många fler, eller inte banna alls (utan gå någon annan väg, tex kan arrangörerna sitta ner tillsammans och bedöma alla listor om det är mindre än 20 deltagare eller så, alternativt så kan man ge fair play score högre vikt).

Bara för att ge exempel - på Blood and Glory för ett par veckor sedan gick de 5 högsta platserna till:

1) Stormcast Warrior Brotherhood

2) En "Nurgle"-lista med Kairos Fatweaver, Sayl the Faithless, Warplightning Cannons och Stormfiends.

3) Destruction-lista med 3 Thundertusks, samt en massa Moonclan Grots och Fanatics.

4) Sylvaneth Alarielle-lista med Drycha, Spirit of Durthu och 6 Kurnoth Hunters med bågar.

5) En till Destruction-lista, liknande den tidigare fast med fler Grots/Fanatics och färre Thundertusks.

Om vi antar att dessa är bland de hårdaste/cheesigaste listorna man för närvarande kan spela, så är det ganska tydligt att det inte hjälper att banna 3 warscrolls - de tre ni har valt här hade inte stoppat någon av de ovanstående arméerna. Jag förstår helt och hållet poängen med att försöka stoppa hårda listor som gör turneringen tråkig och alldeles för tävlingsinriktad, men jag tycker att det slår fel i det här fallet - de absolut elakaste listorna tillåts fortfarande. Det måste finnas ett bättre sätt att lösa det på.

Japp, det man inte ska glömma bort är att blood & glory körde 2000 poäng och inte 1500.
Listorna ovan är inte så lätta att bygga med 500 poäng mindre.  
Det vi vill plocka bort är sånt som är enligt oss extremt tråkigt att möta. Stormcast warrior bortherhood hör också till sånt som vi inte tycker hör hemma på våra turneringar. Detta då den gör allt för mycket automagiskt. Dock vet jag inte hur en sån lista skulle se ut på 1500 poäng. 
Med det sagt så tar vi gärna emot mer feedback och det är kul att ni är engagerade! 

Lite OT men jag är förvånad att thundertusk/stonehorn-listan gick så pass bra under turneringen. Jag antar att han hade lite flyt med pairing i början, samt att det hårda metat ofta inte inkluderar kanoner som kan skjuta längre än 24".  

@Andreas Om du kommer ned, är du sugen att alliera dig med mig på parturneringen? 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Jonatan said:

 

@Andreas Om du kommer ned, är du sugen att alliera dig med mig på parturneringen? 

Lite osäker om jag lyckas sälja 3 dagar hemma utan att riskera turneringar i vår. ?

Men jag är sjukt sugen, har en riktigt kul idé för 1000pt.

Din armé har tagit hjälp av (köpt) en Runemaster som följer med armén.

Sen när du blir anfallen tillkallar han hjälp och två Runesmiters tunnlar upp tillsammans med 20 vulkites och 20 aurics. ?

Fluffigt men tillför en hel del och är kul att spela.

Men jag hör av mig hur det blir så fort jag vet.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Jonatan said:

Lite OT men jag är förvånad att thundertusk/stonehorn-listan gick så pass bra under turneringen. Jag antar att han hade lite flyt med pairing i början, samt att det hårda metat ofta inte inkluderar kanoner som kan skjuta längre än 24".  

Tror det är kombinationen 3 Thundertusks där en är en huskard, Frostlord och en massa goblins. 

Antag att du skjuter på alla tre Thundertusken for att skada dom. Då helar huskarden dom nästa runda. Fokuserar du på en och dödar den så tar dina kanoner eller din crew 12 mortal wounds från dom andra två.

Sen har han en frostlord som kan gå för objektiv på motståndaren sida plus goblins med fanatics for att hålla objektiven.

Jag tror det det bästa mot den listan är en ren hord-arme, typ massor av savage orruks, som kan ta 18 mortal wounds några rundor utan att gå under.

Mina fyreslayers skulle inte ha en chans tror jag även om jag kan skjuta bort en Thundertusk när jag tunnlar fram. För mig känns den som den hemskaste av top 5.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Andreas said:

6) Fyreslayers lista med lite av varje, 50 vulkites, 20 hearthguard, runeson on magmadroth mm. Snusk! ?

Vidrigt! Lite OT, men var hittar man listorna från resten av deltagarna? Har bara sett de fem första på Warhammer Community.

Som sagt, jag förstår helt och hållet vad ni vill åstadkomma, och jag tycker det är väldigt bra att ni ger fair play så stort utrymme. Det är just det faktum att 3 warscrolls är helt bannade som jag ogillar. På en vänskaplig 1500-pts turnering vill jag inte se någon av dessa tre warscrolls, men det finns en hel hög med andra saker jag inte heller vill se. I synnerhet som ni tillåter Compendium scrolls rent generellt så finns det otroligt fula kombinationer man kan spela med, och då verkar det för mig väldigt selektivt och inte särskilt rättvist att banna 3 specifika scrolls utan att göra någon ansats att stoppa alla andra dumheter. Det går dessutom att bygga relativt snälla listor med dessa warscrolls, genom att inte utnyttja deras styrkor optimalt. En Settra-lista med Skeleton Horsemen är inte samma sak som en Settra-lista med Necropolis Knights och Spirit Hosts direkt =)

Jag håller med Andreas, att i slutändan kommer en kompmall att behövas. Tills vidare vore en panel den bästa lösningen i min mening - det blir subjektivt, men rättvist. Det beror ju förstås på hur många deltagare ni förväntar er?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Solaris said:

Vidrigt! Lite OT, men var hittar man listorna från resten av deltagarna? Har bara sett de fem första på Warhammer Community. 

Han spelade en match på table 1 så jag såg armén på twitch där GW har alla matcher från table 1 inspelade.

Off topic men så här såg den ut iallafall:

Auric Runefather (100) (Tunneling)
Auric Runeson on Magmadroth (280)
Battlesmith (100)
Grimwrath Berzerker (100)
Auric Runesmiter (100)
Auric Runesmiter (100)
Vulkite Berzerkers x 30 (480) (Tunneling)
Vulkite Berzerkers x 20 (320)
Hearthguard Berzerkers x 20 (400)

Bizzart bra att han vann fem matcher varav fyra majors med den listan. Förlorade mot tvåan.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, toru said:

Har precis hittat hit och hittat "tillbaka" till AoS. Blir lite sugen på att vara med i singelturneringen. Är det ok med fyrkantiga baser. har börjat basa om en del grejer men tror inte jag hinner till turneringen... 

/Tommy

Du är jätte välkommen! Dock kommer du nog inte få fullt på målningen (även om armén är supersnygg i övrigt), men vad gör det? Kom hit och kasta lite tärningar!

1 hour ago, Solaris said:

Det går dessutom att bygga relativt snälla listor med dessa warscrolls, genom att inte utnyttja deras styrkor optimalt. En Settra-lista med Skeleton Horsemen är inte samma sak som en Settra-lista med Necropolis Knights och Spirit Hosts direkt =)

Stämmer helt och hållet. Även om jag aldrig sett någon Settra-lista som har varit utan Priest, Knights, Hosts eller archers (som enligt mig är den vidrigaste enheten med rätt buffar). Listan kommer säkerligen utökas med vad som är tillåtet att spela med eller inte men rättvist kommer det nog aldrig att bli. Där kommer spelarens ansvar in i bilden. 

De saker vi har förbjudit är mer symboliska än rättvisa. Det är enheter/formationer som vi anser ska ge en 0:a i både sportsmanship och judgement.
Helst av allt så skulle vi vilja köra helt utan komp mall, men då gäller det att samtliga deltagare inte bara tänker på sin egen upplevelse utan även motståndarens.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Andreas said:

Han spelade en match på table 1 så jag såg armén på twitch där GW har alla matcher från table 1 inspelade.

Off topic men så här såg den ut iallafall:

Auric Runefather (100) (Tunneling)
Auric Runeson on Magmadroth (280)
Battlesmith (100)
Grimwrath Berzerker (100)
Auric Runesmiter (100)
Auric Runesmiter (100)
Vulkite Berzerkers x 30 (480) (Tunneling)
Vulkite Berzerkers x 20 (320)
Hearthguard Berzerkers x 20 (400)

Bizzart bra att han vann fem matcher varav fyra majors med den listan. Förlorade mot tvåan.

Han skulle ha tunnlat upp mitt framför Terry's armé istället för på flanken. Där kastade han enligt mig bort matchen. 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Jonatan said:

Stämmer helt och hållet. Även om jag aldrig sett någon Settra-lista som har varit utan Priest, Knights, Hosts eller archers (som enligt mig är den vidrigaste enheten med rätt buffar). Listan kommer säkerligen utökas med vad som är tillåtet att spela med eller inte men rättvist kommer det nog aldrig att bli. Där kommer spelarens ansvar in i bilden.

Det är ett sidospår, men Archers kan inte dra någon nytta av Settra's command ability. Han kan däremot dubbla deras movement, men det kan man i princip göra med en Necrotect också.

De saker vi har förbjudit är mer symboliska än rättvisa. Det är enheter/formationer som vi anser ska ge en 0:a i både sportsmanship och judgement.

Det var väldigt hårda omdömen. Nog för att Settra är jättestark, men han är knappast i samma liga av abuse some Skryre eller Kunnin Rukk kan vara. Nu måste jag nästan fråga, har Jonas Pärssinen varit drivande i Settra-bannen?

Helst av allt så skulle vi vilja köra helt utan komp mall, men då gäller det att samtliga deltagare inte bara tänker på sin egen upplevelse utan även motståndarens.

Det vore det optimala. Helst skulle det räcka med att säga att man vill ha en snäll och nybörjarvänlig turnering, och lämna det upp till deltagarna att tolka vad det innebär. Med rätt grupp spelare kan det säkert funka bra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jonatan said:

Han skulle ha tunnlat upp mitt framför Terry's armé istället för på flanken. Där kastade han enligt mig bort matchen. 

Jag håller med. Han hade också kunnat vänta lite. Terry ville verkligen ha en major så han var tvungen att flyga fram med stormfiendsen tillslut och då skulle han kunna slå till antingen mot dom eller gå för hans objektiv. just den matchupen var helt ok för honom. Tänk om fyreslayers hade vunnit blood and glory då hade min armé helt plötsligt blivit förvandlad till en snusklista. ? Tur han kom sexa så att få ser listan och dom fortfarande är lite under radarn och underskattade. Jag har helt övertygad om att min lista för nästa Fanatic är bättre än hans på pappret.. men sen gäller det ju att kunna spela också. ?

Men på 1500pt är dom dock ganska svaga främst pga max 4 heroes och att dom behöver stora enheter for att funka riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Solaris said:

Det var väldigt hårda omdömen. Nog för att Settra är jättestark, men han är knappast i samma liga av abuse some Skryre eller Kunnin Rukk kan vara. Nu måste jag nästan fråga, har Jonas Pärssinen varit drivande i Settra-bannen?

Han och alla andra som har mött fanskapet haha! 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Jonatan said:

Han och alla andra som har mött fanskapet haha! 

Haha alright, fair enough :P Jag tänkte att hans bild av Settra kunde ha blivit lite överdriven av min tärningstur på Fantasia.

Oavsett vilket, jag tycker att det vore bättre om ni helt enkelt bedömde listorna istället för att banna ett par warscrolls. Det är uppenbarligen inte så lätt att göra med väldigt många deltagare, men tills dess att en kompmall är etablerad tror jag att det är bästa sättet. Man skulle tom kunna kräva att listorna skickas in 2-3 veckor i förväg, och att varje spelare bifogar en kort beskrivning av armén och tankeprocessen bakom för att underlätta bedömningen. På så sätt skulle man faktiskt kunna försäkra sig om ett schysst och rättvist event, vilket man inte kan göra genom att bara banna ett par warscrolls.

Hursomhelst har jag tjatat argumentet för mycket redan, så jag sätter punkt här =) Hoppas ni får en kul turnering, hade som sagt väldigt gärna kommit upp om jag inte varit bortrest i början av januari.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
3 hours ago, Jonatan said:

Japp, det är jag. Vilket lag tar du? Vi håller på att meka så att vi kan så fluffigt korrekta lag det bara går :)

Visst håller du på med en order (duardin) armé?

Jag funderar på en Runemaster och sen 20 vulkites och 20 aurics off table. Dvs Runemaster förhandlar priset med din general sen när han är nöjd så kallar på sina män som tunnlar fram.

Spelmässigt eftersom jag inte har någon battlesmith så kommer det vara en riktig glashammare men får man in en dubbel runda så kommer det vara en hård hammare. Dvs bygg en fluffig gunline ? och sen tunnlar jag upp och tar objektiv.

Skulle kunna göra 1000pt fyreslayers som inte dör också om det kompletterar dig bättre.

Eller kör du dina råttor? Då blir den nog en jabber, en ghorgon och 20 Bestigors och 2*10 gors plus en general och en shaman gissar jag.

Edit: Sen fluffmässigt så skulle min köpta Runemaster idé kunna alliera sig med vilka som helst så ni kan para ihop mig med en armé som ni inte får ihop annars, det är lugnt för mig. Manfred och fyreslayers t.ex.. ☺

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...