Jump to content

Gothcon 2018


Ratatatata

Recommended Posts

On 3/9/2018 at 4:13 PM, Ratatatata said:

Den här hade jag missat!

Tanken är att man väljer terrängbitar i detta fall innan deployment. Så slå för att välja sida - välj sida - välj terrängbitar - deploy

Scenarion bör man avslöja redan innan, dvs innan någon av spelarna valt en sida.

Avslöjar man även vilka terrängbitar som valts innan deployment?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply
On 2018-03-12 at 8:59 PM, Ratatatata said:

Nope!

Får man alltså inte ha t ex Allegiance: Hammerhal? Kanske kan vara värt att ta upp det under house rules i sådana fall, då det är avsteg från standarduppsättningen regler. Jag håller på att skriva ut grejer för referens, och då är det bra att veta vad som gäller. Synd att behöva göra om.

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎03‎-‎17 at 1:07 PM, Gobr said:

Får man alltså inte ha t ex Allegiance: Hammerhal? Kanske kan vara värt att ta upp det under house rules i sådana fall, då det är avsteg från standarduppsättningen regler. Jag håller på att skriva ut grejer för referens, och då är det bra att veta vad som gäller. Synd att behöva göra om.

 

On ‎2018‎-‎03‎-‎12 at 9:08 PM, Chickenbits said:

Inte? :o Trodde GW sa att dom skulle gälla för matched play :(

 

Ajja, back to the drawing board.

Såg att det började ramla in listor med såna allegiences så vi håller på och diskuterar det och lämnar ett besked ikväll. Naivt nog trodde jag inte det fanns en chans att någon spelade med de reglerna men vi hade visst fel :) 

Link to comment
Share on other sites

Det vore lite märkligt att bara plocka bort några allegiances kan jag tycka. Lite som att rycka bort  Seraphon, Ironweld Arsenal eller Fyreslayers bara för att. De är ju lika mycket en del av reglerna. 

Link to comment
Share on other sites

Topp-topp-topplistorna kör ju inte med great city reglerna, så ur "ost"-perspektiv ser jag inte det som något superproblem. De bästa Order-listorna (som pheonix-spam, etc) kan ju bara köra Hammerhal, och en extra bravery vet jag inte om det spränger balansen allt för mycket hehe. Men TO bestämmer såklart, men ser gärna city reglerna :) 

Link to comment
Share on other sites

Vi håller på att diskutera frågan.

Jag är klart skeptisk för att det är regler som finns i ett kampanj- släpp som de allra flesta inte har nån som helst koll på. Det går som Mikael skrev inte att googla fram eller hitta info och knappt någon spelar med dem.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Ratatatata said:

Vi håller på att diskutera frågan.

Jag är klart skeptisk för att det är regler som finns i ett kampanj- släpp som de allra flesta inte har nån som helst koll på. Det går som Mikael skrev inte att googla fram eller hitta info och knappt någon spelar med dem.

 

Till viss del håller jag med dig, men till viss del känner jag också att det argumentet kan användas mot alla nya bok-släpp. Det är ju t.ex. vanligt i 40k-turneringar att man har ett "stopp", där regler som inkommer efter ett visst datum inte längre får spelas, men vi kommer ju (antar jag) att tillåta t.ex. DoK även om det är en väldigt ny bok som jag inte tror att de flesta har någon vidare koll på.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Mikeboll said:

Vad gör ens de reglerna? Går ju inte att kolla upp. Hittar inget om det när jag googlar. Är det den där du dör på 5+ om du inte kan göra ett retreat ur combat du vill spela med?

Relativt lite, faktiskt. De tillför vanligtvis en väldigt liten (men märkbar) regel till din armé. Haken med dem är att din armé måste vara en "generisk" grand alliance, t.ex. mixed order, mixed death, etc. och går inte att kombinera med en battletome-armé (så du kan t.ex. inte välja att köra Stormcast Allegiance, och sen lägga på Hammerhal-regeln).

 

Utöver att de måste vara mixed arméer, så har de ofta ytterligare restriktioner på vilka factions som kan vara i dem. T.ex. kan du i Hammerhal ta allt förutom Seraphon, medan du i Greywater Fastness inte kan ta några alver eller Devoted of Sigmar, t.ex. Värt att notera är att det i de Great cities som gäller för Order (majoritieten), så finns det ingen stad som tillåter Seraphon, så tar din lista Skinks (en väldigt populär enhet i mixade Order arméer), så kommer du inte att kunna ta någon Great city. 

Det fanns en lista över alla städerna på en blogg jag läste för bara någon vecka sen, men har svårt att hitta den nu. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Chickenbits said:

Till viss del håller jag med dig, men till viss del känner jag också att det argumentet kan användas mot alla nya bok-släpp. Det är ju t.ex. vanligt i 40k-turneringar att man har ett "stopp", där regler som inkommer efter ett visst datum inte längre får spelas, men vi kommer ju (antar jag) att tillåta t.ex. DoK även om det är en väldigt ny bok som jag inte tror att de flesta har någon vidare koll på.

Jag håller med dig Björn, jag ser inte riktigt hur det skiljer sig från något annat boksläpp. Vad jag har förstått är reglerna varken brutna eller avsedda enbart för Narrative kampanjer, och att ingen har någon koll på dem är ju inget hinder. Det är nog ganska få spelare som har koll på Dispossessed allegiance också, men det gör den inte mindre spelbar :P

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Chickenbits said:

Relativt lite, faktiskt. De tillför vanligtvis en väldigt liten (men märkbar) regel till din armé. Haken med dem är att din armé måste vara en "generisk" grand alliance, t.ex. mixed order, mixed death, etc. och går inte att kombinera med en battletome-armé (så du kan t.ex. inte välja att köra Stormcast Allegiance, och sen lägga på Hammerhal-regeln).

 

Utöver att de måste vara mixed arméer, så har de ofta ytterligare restriktioner på vilka factions som kan vara i dem. T.ex. kan du i Hammerhal ta allt förutom Seraphon, medan du i Greywater Fastness inte kan ta några alver eller Devoted of Sigmar, t.ex. Värt att notera är att det i de Great cities som gäller för Order (majoritieten), så finns det ingen stad som tillåter Seraphon, så tar din lista Skinks (en väldigt populär enhet i mixade Order arméer), så kommer du inte att kunna ta någon Great city. 

Det fanns en lista över alla städerna på en blogg jag läste för bara någon vecka sen, men har svårt att hitta den nu. 

Det är ju det jag menar. Rätt svårt att ta ställning till om vi ska tillåta reglerna om de står i en blogg som inte längre finns. Vi måste ju veta vad de gör. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Ratatatata said:

Notera att i GW:s faq för Firestorm har de inte skrivit in något om målningskraven. 

Är folk som vill spela great cities beredda att måla om sina arméer med en dryg veckas varsel? :) 

 

https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-content/uploads/2017/11/age_of_sigmar_firestorm_en.pdf

Fast de reglerna gäller för Kharadons också.  Så då måste även KO-spelare måla om sina arméer.  Samma med Stormcast-hjälten från Blightwar som enligt GW måste vara målad i Hammers of Sigmar-färgerna. Dessutom har inte alla cities fått officiella färger. T.ex. the living city och Greywater fastness.

 

@Mikeboll

De står i Seasons of war-boken. Kan screenshotta samtliga regler när jag kommer hem.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Nu har jag enväldigt bestämt att Firestorm-reglerna är tillåtna.

Ärligt talat hade jag helst velat täppa till det hålet men det borde jag ha tänkt på för flera månader sen. Inte schysst att tvinga folk att göra nya listor med en vecka kvar.

Men. Detta ställer också krav på den som spelar med Firestorm-reglerna. Det är regler som de flesta har noll koll på. Därför, om man spelar med dessa regler så ska man ha med sig en utskriven sida med alla regler (eller sin faktiska bok) och ge motståndaren lite tid att läsa igenom detta (samtidigt som det redan är tight matchtid så ni får spela rappt sen).

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Ratatatata said:

Hej igen

Nu har jag enväldigt bestämt att Firestorm-reglerna är tillåtna.

Ärligt talat hade jag helst velat täppa till det hålet men det borde jag ha tänkt på för flera månader sen. Inte schysst att tvinga folk att göra nya listor med en vecka kvar.

Men. Detta ställer också krav på den som spelar med Firestorm-reglerna. Det är regler som de flesta har noll koll på. Därför, om man spelar med dessa regler så ska man ha med sig en utskriven sida med alla regler (eller sin faktiska bok) och ge motståndaren lite tid att läsa igenom detta (samtidigt som det redan är tight matchtid så ni får spela rappt sen).

Sir yes sir! Sida kommer att skrivas ut. 

Jag skrev ovan att jag kan ta en bild på alla great cities. Osäker på om det är tillåtet dock enligt tga. Kan annars i värsta fall skriva ut dom i ren text, med alla restrictions.

 

Jag tror att mycket av "oron" kring great cities ligger i att man är rädd att det kommer galna regler som helt krossar... som en person som presterat helt okej i många olika turneringar, samt organiserat egna, kan jag säga att nii har inget att vara rädda för. 

Vi kan säga såhär: är man okej med Tzeentch-boken, så har man 0 att frukta från great cities :P

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Mikeboll said:

https://www.frontlinegaming.org/2017/09/23/overview-season-of-war-firestorm/

de är rätt mycket bättre än +1 bravery Björn :)

Fast är de bättre än Tzeentch, KO och de nya death-reglerna? Det är lite där diskussionen borde ligga kan jag tycka.

Sen ska man komma ihåg att de bara gäller om du kör mixed allegiance. Så inga artefacts/traits/battalions från någon specifik bok. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Chickenbits said:

Sir yes sir! Sida kommer att skrivas ut. 

Jag skrev ovan att jag kan ta en bild på alla great cities. Osäker på om det är tillåtet dock enligt tga. Kan annars i värsta fall skriva ut dom i ren text, med alla restrictions

Man ska nog inte lägga ut det här nej :) 

 

19 minutes ago, Chickenbits said:

Jag tror att mycket av "oron" kring great cities ligger i att man är rädd att det kommer galna regler som helt krossar... som en person som presterat helt okej i många olika turneringar, samt organiserat egna, kan jag säga att nii har inget att vara rädda för. 

Hehe. Jag är inte så orolig över det :) Mer orolig över att det skulle bli tidsödande. Sen är jag inte så förtjust i otydligheten från GW med skumma kampanjgrejer och regelsvar på Facebook osv. 

Link to comment
Share on other sites

@Ratatatata förstår hur du menar med tidsaspekten, men tror även här att det nog inte är så farligt. Det som kommer ta mest tid är väl egentligen att förklara för en ny spelare vad great cities faktiskt är för något haha.

The living city är kanske den som man får förklara lite djupare, men jämför att förklara the living city till en ny spelare, jämfört med Tzeentch med changehost (6 spells, fate dice samt en rätt komplicerad battalion som bygger på en rätt komplicerad karaktär). Jag tror att det hela jämnar ut sig i slutändan haha.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ratatatata said:

Notera att i GW:s faq för Firestorm har de inte skrivit in något om målningskraven. 

Är folk som vill spela great cities beredda att måla om sina arméer med en dryg veckas varsel? :) 

 

https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-content/uploads/2017/11/age_of_sigmar_firestorm_en.pdf

Nej:

Quote

We’re also lifting the painting restrictions on using these allegiance abilities. You’re now free to use the Firestorm rules for the Great Cities with colour schemes and cities of your own invention, so get creative!

https://www.warhammer-community.com/2017/10/06/firestorm-matched-play-rules-update/

Erratan innebär alltså att de har tagit bort kravet på målning i specifika färgscheman. Du får ha din Order-armé målad som du vill.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...