Jump to content

Gothcon 2018


Ratatatata

Recommended Posts

Gothcon – Age of Sigmar turnering 2018- den 30 och 31 mars 2018

 

Anmälan

Anmälan görs dels till oss arrangörer och dels till Gothcon- konventet. I skrivande stund har anmälan till Gothcon inte öppnat ännu. Det går dock bra att redan nu anmäla sig till oss arrangörer.

 

Anmälan görs till aos.gothcon@gmail.com Av anmälan ska det framgå namn, telefonnummer och eventuell förening du är med i. Det sistnämnda är för att man i runda 1 inte ska behöva spela mot andra från samma förening.

Om ni är ett kompisgäng som brukar spela, hitta på ett tillfälligt föreningsnamn så kan vi ordna så att ni inte behöver möta varandra i runda 1.

 

Anmälan till oss arrangörer ska vara inne senast den 20 mars 2018.

 

Om ni anmält er och sedan får förhinder, snälla hör av er. Det finns inget tråkigare än att stå där inför första matchen och undra om alla anmälda dyker upp eller inte.

 

Kostnad

Inträde till Gothcon kostar ca 350 kr för tre dagar vid föranmälan. Avgiften betalas via www.gothcon.se Vi tar inte ut någon extra avgift för AoS-turneringen.

 

Arméer

Vi spelar med 2000 poäng, och med restriktionerna från ”matched play” i Generals Handbook II. Den FAQ som finns tillgänglig den 1 mars är den som gäller under turneringen. 
 

Senast den 25 mars ska du skicka in din armélista till oss arrangörer, dvs. en sammanställning av den armé du kommer spela under eventet. Använd www.scrollbuilder.com och skicka i scrollbuilder- formatet. Armélistan skickas till aos.gothcon@gmail.com OBS inga PDF-filer, bilder, osv - skicka armélistan i textformat direkt i ett mail.

 

Inga övriga restriktioner, men tänk på att det viktigaste är att du ska kunna ge dina motståndare en spännande och kul match. Det gör man inte alltid om man spelar det absolut hårdaste tänkbara som går att spela.

 

Schema

Följande schema är preliminärt och kan komma att ändras. I grova drag kan du dock utgå från start- och sluttider respektive dag.

 

Fredag 30 mars

Lokalen öppen från ca 10:00.

12:00 – 12:15  Samling, upprop och information

12:15 – 15:30  Match 1

16:30 – 19:30  Match 2

Efter match 2, ställ upp din armé på spelbordet för målningsbedömning.

 

Lördag 31 april

09:00 – 12:00  Match 3

13:00 – 16:00  Match 4

16:00 – 16.30  Paus och omröstning best painted

16:30 – 19:30  Match 5

19:45 ca         Prisutdelning

 

Sovplats och mat

Via konventets hemsida går det att boka sovplats, se www.gothcon.se OBS att det då avser enkel standard, dvs. plats i klassrum/sovsal. Det serveras mat på konventet och Gothcon arrangeras i centrala Göteborg, nära ett stort antal restauranger.

 

Målning och basning

Alla dina modeller ska vara målade. Omålade figurer får inte användas. Efter match 2 kommer vi arrangörer se över alla arméer och poängsätta målningen utifrån följande mall:

 

Alla modeller är noggrant målade och färgerna är ”på rätt plats”                5p

Det finns highlights och skuggning på modellerna             4p

Alla modeller är basade (inte bara målade)                         4p

Färgblandning och avancerade målningstekniker (t.ex. blending) har använts på en majoritet av modellerna            4p

Det finns modeller med "extra" snygg målning (t.ex. frihandsmålning)              4 poäng

Alla modeller har samma basning och ser ut att höra ihop målningsmässigt               2p

Armén är WYSIWYG (What you see is what you get), magiska items behöver inte visas och man får självklart använda icke GW-modeller, men det måste vara tydligt vilken enhet de representerar              2p

Det finns en eller flera snyggt utförda konverteringar som passar in i armén             4p

Det finns ett tydligt tema hos armén              2p

 

För varje kategori vi kan ”checka av” vid målningsbedömning får du poäng. Man kan sammanlagt inte få mer än 20 poäng från målning. Den sammanlagda målningspoängen (upp till som mest 20) läggs till din totala poängsumma efter match 5 (se vidare nedan om vinnare).

 

Baser

Din armé ska använda sig av runda baser i korrekt format. Här finns information om hur modeller ska basas, dvs med vilken basstorlek. 

 

Sportsmanship

Pris kommer delas ut till turneringens trevligaste spelare. Efter att de fem matcherna spelats, kommer du får rösta på vilken av dina matcher/motståndare du tyckte bäst om. Du ger 3 poäng till den som bäst förtjänar det, 2 poäng till den näst bästa motståndaren och 1 p till den tredje bästa.

 

Vinnare

Priser kommer att delas ut till:

-vinnaren av turneringen

- vinnare av ”Best Painted” vilket röstas fram av deltagarna

- vinnare av ”sportsmanship”

 

House rules

Balewinds får inte deployas på objektiv

 

Scenarion

Vi kommer spela ett slumpmässigt valt scenario från ”Matched play”- delen av Generals Handbook II varje match. Vi kommer inte spela samma scenario två gånger.

 

Förutom detta kommer vi också använda oss av ”secondary scenarios”. Inför varje match, efter att du sett vad din motståndare spelar men innan ni valt sida och börjat deploya, ska du dolt välja ett av nedanstående möjliga sekundära scenarion. Scenariot kommer innehålla någon- några delmål som du ska uppnå under matchens gång.

 

Alla secondary scenarios som kräver att en "unit" gör något/uppfyller ett mål, kan bara genomföras med en unit som startar matchen på spelplanen. Med andra ord, du kan aldrig uppfylla ett secondary objective med en enhet som har summonats, re-surrectats eller som deployat via t.ex "realmroots"

 

Breakthrough

En unit, som inte har fly ability och som från början består av minst 5 modeller, ska i någon av dina movement-faser göra ett move så att den lämnar spelplanen längs med motståndarens långsida. När enheten gjort detta kan den inte längre delta i spelet (men räknas inte som en casualty). Markera på scenariokortet vilken enhet du valt. Det räcker med att någon modeller ur enheten kommer i kontakt med bordskanten för att enheten ska ha uppnått detta.

 

Assassin

Välj en karaktär i din motståndares armé. Om du dödar karaktären i close combat (sista woundet räknas) klarar du ditt scenario. Skriv tydligt upp vilken karaktär du valt.

  

Go to ground

Välj en terrängbit på din motståndares planhalva, och en på din egen. Om du kontrollerar båda dessa i slutet på din runda 4 har du klarat ditt scenario. Du kontrollerar en terrängbit genom att ha flest modeller inom 6" räknat från terrängdelens mittpunkt (råder någon oklarhet, kom överens med din motståndare om vad som räknas innan matchen börjar). Terrängdelar som på något sätt ingår i din armé (sylvaneth wildwoods, realmgates osv) kan inte användas för detta scenario

 

Headhunt

Döda 75% (avrunda uppåt) av din motståndares karaktärer innan slutet på battleround 4. (Exempelvis; motståndaren har 5 karaktärer; du måste döda 4 av dessa för att klara ditt scenario).

 

Protect the king

Om din general lever i slutet av matchen har du klarat ditt scenario.

 

Kill the king

Om din general dör i close combat innan battle turn 4 har du klarat ditt scenario. Väljer du detta scenario kan motståndaren inte välja att inte slå på din general i närstrid. För att förtydliga; enligt GW FAQ kan en enhet i Close combat välja att inte genomföra sina attacker. Det är inte möjligt att välja detta alternativ för din motståndare om denne har enheter i närstrid med din general.

 

Kidnap

Skriv (dolt) ned en av dina enheter och (dolt) en av motståndarens enheter (kan ej vara en karaktär). Om din enhet är i närstrid med den enhet du valt ut, och du väljer retreat vid nästa möjliga tillfälle, tar du med dig en av motståndarens modeller (addera den till din enhet - du väljer vilken modell, t.ex. om du vill plocka med dig musiker eller champion. Modellen är inte en del av din enhet i övrigt dvs du får inga eventuella benefits av modellen, som enbart fungerar som en marker). Din motståndare kan få tillbaka sin modell under spelets gång genom att förstöra din enhet. Motståndarens modell adderas då åter till sin ursprungsenhet, eller, om denna inte finns kvar, utgör modellen en egen enhet och står kvar där den står. Om din enhet når sin deployment zone med den kidnappade modellen innan runda 5 börjar har du klarat ditt scenario. (Vilka enheter du valt avslöjas först när du väljer att göra retreat).

 

Control the field

Om du avslutar matchen med minst fem modeller (kan vara från olika enheter) i varje ”fjärdedel” av spelplanen klarar du ditt scenario. En enhet kan inte kontrollera mer än en fjärdedel åt gången.

 

Gamble

Motståndarens scenario är värt dubbla antalet BP, dvs om motståndaren klarar sitt scenario får hen 6 BP, om du hindrar motståndaren får du 6 BP. Om båda väljer samma scenario måste ni välja om och kan inte ta samma igen denna match

 

Poäng

I varje match spelar du och din motståndare om sammanlagt 20 BP.

 

Om du får en major victory i enlighet med vad som framgår av scenariot i GH, får du 14 BP. Om du får en minor victory, får du 10 BP och din motståndare (som alltså får en ”minor loss”) får 4 BP. Den teoretiska möjligheten att matchen slutar helt lika (”draw”) ger er båda 7 BP.

 

Om du klarar ditt secondary scenario får du 3 BP. Om du hindrar motståndaren från att klara sitt secondary får du ytterligare 3 BP.

 

Exempel

Daniel och Mikael spelar och Daniel vinner en major victory i scenariot. Han får då 14 BP. Daniel har klarat att uppfylla sitt secondary, men det har Mikael också. De får då båda 3 BP var då de var och en klarat sitt secondary. Matchen slutar 17-3 till Daniel.

 

Terräng

All terräng är mystisk i enlighet med grundreglerna och du och din motståndare slår fram detta inför varje match, innan ni valt sida.

 

Räkna med att varje spelbord kommer innehålla 8-10 terrängbitar.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply
  • 2 weeks later...

Funderar på att köpa en AoS armé. Jag har en fråga bara ang turneringen och turneringar i AoS i allmänhet. Används det fortfarande komp som det gjordes i Warhammer Fantasy? Verkar inte så men vill veta, för I don' like comp ?

Link to comment
Share on other sites

Anmälda (fet stil = lista inskickad)

1 Adam Jansson

2 Adam Sääf

3 Aleksandar Zekovski

4 Alexander Örtensjö

5 Andreas Johansson

6 Andreas Raland

7 Anton Stenlund

8 Bas-Jan Hedberg

9 Björn Francke

10 Björn Malmborg

11 Christian Mossberg

12 Craig Turner

13 Daniel Sjöholm

14 Daniel Terdell

15 Dennis Bengtsson

16 Erik Sundberg

17 Fabian Nordenskjöld

18 Jacob Olsson

19 Joakim Sundh

20 Jonas Fredriksson

21 jonas Sjöholm

22 Jonatan Edlund

23 Kennie Henriksson

24 Lars Lindholm

25 Marcus Hagberg

26 Mikael Magnusson

27 Oskar Carlefred

28 Oskar Dahlström

29 Patrik Härenstam

30 Pontus Krontoft

31 Samuel Jansson

32 Sebastian Wetterberg

33 Tyr Johansson

34. Uffe

 

Reserv

 Douglas T

Link to comment
Share on other sites

Skickade email. Antar att man betala på samma sätt som förre året eller? Genom gammaldags websidan? Jag ska lässa igenom allt snart. Tar hand om sjuk sambo och barn här men hittade tid för det viktigaste som vanligt ;)

Edit /  jag ser gothcon.se nu i texten. Bra. Jag är smart eller hur.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Turragor said:

Skickade email. Antar att man betala på samma sätt som förre året eller? Genom gammaldags websidan? Jag ska lässa igenom allt snart. Tar hand om sjuk sambo och barn här men hittade tid för det viktigaste som vanligt ;)

Edit /  jag ser gothcon.se nu i texten. Bra. Jag är smart eller hur.

haha ja mkt smart  ;) Jo precis det är som förra året med anmälan till Gothcon konventet också. De brukar inte öppna sin anmälan förrän i februari tidigast

Link to comment
Share on other sites

Kul! Ser fram emot detta.

Om man kan få slänga in synpunkter vill jag säga att jag inte förstår poängen med sekundära scenarion. Visst var de roliga förra året, men det som är roligast är själva scenariot som spelas. Och risken är att det sekundära tar tid från detta (kan vara lite pressat för en del av oss att hinna med ändå ibland :) ). Jag får känslan av att de är där sedan gammalt då whfb behövde spicas upp för att vara roligt, men att de inte riktigt behövs i AoS mer scenariodrivna spel

Men, det är ni som arrangerar som bestämmer och jag kommer komma (och ha skitkul skulle jag tro) ändå. Jag är mest nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-12 at 1:31 PM, Gobr said:

Kul! Ser fram emot detta.

Om man kan få slänga in synpunkter vill jag säga att jag inte förstår poängen med sekundära scenarion. Visst var de roliga förra året, men det som är roligast är själva scenariot som spelas. Och risken är att det sekundära tar tid från detta (kan vara lite pressat för en del av oss att hinna med ändå ibland :) ). Jag får känslan av att de är där sedan gammalt då whfb behövde spicas upp för att vara roligt, men att de inte riktigt behövs i AoS mer scenariodrivna spel

Men, det är ni som arrangerar som bestämmer och jag kommer komma (och ha skitkul skulle jag tro) ändå. Jag är mest nyfiken.

Nja, för min del är det snarare för att alla ska ha något att spela för. Jag vill ha secondary scenarios som är så pass enkla så att de som verkligen vill vinna enkelt kan lösa dem, men också så att de som bara vill rulla tärning har något att spela för. Jag har funderat på om man tex kan spela 20/0+ scenarion där GHII scenarion blir nånstans mellan 20 och 0 poäng, men man kan plocka extra poäng på secondary. Vi får se hur det blir men som sagt, poängen är mer att se till att alla har något att spela för.

Link to comment
Share on other sites

Kul! Ser fram emot detta.

Om man kan få slänga in synpunkter vill jag säga att jag inte förstår poängen med sekundära scenarion. Visst var de roliga förra året, men det som är roligast är själva scenariot som spelas. Och risken är att det sekundära tar tid från detta (kan vara lite pressat för en del av oss att hinna med ändå ibland :) ). Jag får känslan av att de är där sedan gammalt då whfb behövde spicas upp för att vara roligt, men att de inte riktigt behövs i AoS mer scenariodrivna spel

Men, det är ni som arrangerar som bestämmer och jag kommer komma (och ha skitkul skulle jag tro) ändå. Jag är mest nyfiken.

En annan aspekt är att sprida poängen mer, att öka granulariteten. I de grundläggande scenarierna i GH finns Major Win/Loss, Minor Win/Loss och Draw. 95% av alla matcher slutar med en Major Win/Loss på grund av hur win conditions är skrivna. Översätter vi detta till den 0-20 skala i battle points som är standard på turneringar så kommer nästan alla matcher sluta 20-0 åt ena eller andra hållet, dvs slutpoängen kommer bli helt stegfördelad där de som vunnit alla matcher får 100 poäng, de som vunnit 4 får 80 osv ner till de som förlorat alla matcher och får 0 poäng. Detta är problematiskt på flera sätt - det är exempelvis svårt för arrangören att avgöra vem som vinner om det är fler än 1 spelare som slutar på 100 poäng. Det är också väldigt tråkigt för de spelare som får 0 poäng, eftersom de har lagt en massa tid, energi och pengar på att åka och vara chanslösa i varenda match. Som @Ratatatata skriver kan sekundära scenarier ge dem något att spela för - om de inte kan vinna matchen så kan de iallafall klara av sitt sekundära och/eller hindra motståndarens sekundära för att plocka lite poäng!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Betelgeuse said:

Helt för att dela upp 20-0 i betydligt fler steg än major/minor, draw, minor/major. Antingen via (eller kombinerat med) sekundära objektiv eller poängsumma på dödade motståndarmodeller i slutet av matchen.

Min input är att sekundära objektiv är bra för att granulera 0 till 20 poängen men dödade motsåndarmodeller är en  dålig variant speciell i ett 20 must system IMO. Detta på grund att det dels förstärker hopplösheten hos spelaren som potentiellt blir överkört, bättre med jag dödade iallfall generalen och fick 2 poäng eller liknande. Och kanske värre det gör om grundstrategin till att man måste försöka att konservera poäng, det medför att enheter med få modeller kvar springer och gömmer sig istället för att delta i spelet och liknande plus att det gör att listbyggandet än mer premierar unkillable hordes och deathstars osv... Och det här kommer från en spelare som kör fyreslayers i stora 30-manna block.

Link to comment
Share on other sites

Jo det där med att konservera sina modeller blir lite av ett trist ofog faktiskt... Skulle i så fall köra med att du kan få X poäng utöver dina 0-20 baserat rakt av på hur många poäng du sopar av från motståndare och inte poängdiffen. Men blir kanske ett onödigt krångligt sätt att granulera poängen på möjligtvis.

Link to comment
Share on other sites

Lagt till följande i första posten:

House rules

Balewinds får inte deployas på objektiv

 

Scenarion

Vi kommer spela ett slumpmässigt valt scenario från ”Matched play”- delen av Generals Handbook II varje match. Vi kommer inte spela samma scenario två gånger.

 

Förutom detta kommer vi också använda oss av ”secondary scenarios”. Inför varje match, efter att du sett vad din motståndare spelar men innan ni valt sida och börjat deploya, ska du dolt välja ett av nedanstående möjliga sekundära scenarion. Scenariot kommer innehålla någon- några delmål som du ska uppnå under matchens gång.

 

Alla secondary scenarios som kräver att en "unit" gör något/uppfyller ett mål, kan bara genomföras med en unit som startar matchen på spelplanen. Med andra ord, du kan aldrig uppfylla ett secondary objective med en enhet som har summonats, re-surrectats eller som deployat via t.ex "realmroots"

 

Breakthrough

En unit, som inte har fly ability och som från början består av minst 5 modeller, ska i någon av dina movement-faser göra ett move så att den lämnar spelplanen längs med motståndarens långsida. När enheten gjort detta kan den inte längre delta i spelet (men räknas inte som en casualty). Markera på scenariokortet vilken enhet du valt. Det räcker med att någon modeller ur enheten kommer i kontakt med bordskanten för att enheten ska ha uppnått detta.

 

Assassin

Välj en karaktär i din motståndares armé. Om du dödar karaktären i close combat (sista woundet räknas) klarar du ditt scenario. Skriv tydligt upp vilken karaktär du valt.

  

Go to ground

Välj en terrängbit på din motståndares planhalva, och en på din egen. Om du kontrollerar båda dessa i slutet på din runda 4 har du klarat ditt scenario. Du kontrollerar en terrängbit genom att ha flest modeller inom 6" räknat från terrängdelens mittpunkt (råder någon oklarhet, kom överens med din motståndare om vad som räknas innan matchen börjar). Terrängdelar som på något sätt ingår i din armé (sylvaneth wildwoods, realmgates osv) kan inte användas för detta scenario

 

Headhunt

Döda 75% (avrunda uppåt) av din motståndares karaktärer innan slutet på battleround 4. (Exempelvis; motståndaren har 5 karaktärer; du måste döda 4 av dessa för att klara ditt scenario).

 

Protect the king

Om din general lever i slutet av matchen har du klarat ditt scenario.

 

Kill the king

Om din general dör i close combat innan battle turn 4 har du klarat ditt scenario. Väljer du detta scenario kan motståndaren inte välja att inte slå på din general i närstrid. För att förtydliga; enligt GW FAQ kan en enhet i Close combat välja att inte genomföra sina attacker. Det är inte möjligt att välja detta alternativ för din motståndare om denne har enheter i närstrid med din general.

 

Kidnap

Skriv (dolt) ned en av dina enheter och (dolt) en av motståndarens enheter (kan ej vara en karaktär). Om din enhet är i närstrid med den enhet du valt ut, och du väljer retreat vid nästa möjliga tillfälle, tar du med dig en av motståndarens modeller (addera den till din enhet - du väljer vilken modell, t.ex. om du vill plocka med dig musiker eller champion. Modellen är inte en del av din enhet i övrigt dvs du får inga eventuella benefits av modellen, som enbart fungerar som en marker). Din motståndare kan få tillbaka sin modell under spelets gång genom att förstöra din enhet. Motståndarens modell adderas då åter till sin ursprungsenhet, eller, om denna inte finns kvar, utgör modellen en egen enhet och står kvar där den står. Om din enhet når sin deployment zone med den kidnappade modellen innan runda 5 börjar har du klarat ditt scenario. (Vilka enheter du valt avslöjas först när du väljer att göra retreat).

 

Control the field

Om du avslutar matchen med minst fem modeller (kan vara från olika enheter) i varje ”fjärdedel” av spelplanen klarar du ditt scenario. En enhet kan inte kontrollera mer än en fjärdedel åt gången.

 

Gamble

Motståndarens scenario är värt dubbla antalet BP, dvs om motståndaren klarar sitt scenario får hen 6 BP, om du hindrar motståndaren får du 6 BP. Om båda väljer samma scenario måste ni välja om och kan inte ta samma igen denna match

 

Poäng

I varje match spelar du och din motståndare om sammanlagt 20 BP.

 

Om du får en major victory i enlighet med vad som framgår av scenariot i GH, får du 14 BP. Om du får en minor victory, får du 10 BP och din motståndare (som alltså får en ”minor loss”) får 4 BP. Den teoretiska möjligheten att matchen slutar helt lika (”draw”) ger er båda 7 BP.

 

Om du klarar ditt secondary scenario får du 3 BP. Om du hindrar motståndaren från att klara sitt secondary får du ytterligare 3 BP.

 

Exempel

Daniel och Mikael spelar och Daniel vinner en major victory i scenariot. Han får då 14 BP. Daniel har klarat att uppfylla sitt secondary, men det har Mikael också. De får då båda 3 BP var då de var och en klarat sitt secondary. Matchen slutar 17-3 till Daniel.

Link to comment
Share on other sites

Frågor:

Ska secondary missions avslöjas  innan matchen börjar, eller spelar man med dem hemliga tills de genomförs? Om jag tex väljer Assassin, måste jag avslöja för motståndaren att jag valt det uppdraget så att denne kan anpassa sig under matchens gång efter detta? Måste jag även avslöja vilken karaktär jag valt?

Ang. Breakthrough, kan en enhet som deployar via någon typ av deep strike genomföra detta mission? Kan teleporterande enheter genomföra detta mission, eller enheter som på något sätt försvinner från planen och dyker upp på ett annat ställe (Seraphon allegiance eller Chameleon Skinks, till exempel)?

Ang. Assassin, vad räknas som close combat? Duger det att döda karaktären med impact hits, eller är det specifikt via melee-anfall i combat phase? Klarar man missionet om man dödar karaktären med melee-anfall i någon annan fas av spelet (tex om man får pilea in och anfalla i hero phase)?

Ang. Kidnap, kan den kidnappade modellen göra specialförflyttningar tillsammans med kidnapparenheten (Seraphon allegiance, Chamo Skinks igen)? Vad händer när enheten når sin egen deployment zone, är uppdraget avklarat så att enheten kan ge sig in i striden igen utan risk eller kan motståndaren fortfarande ta tillbaka modellen genom att utplåna enheten?

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Solaris said:

Frågor:

Ska secondary missions avslöjas  innan matchen börjar, eller spelar man med dem hemliga tills de genomförs? Om jag tex väljer Assassin, måste jag avslöja för motståndaren att jag valt det uppdraget så att denne kan anpassa sig under matchens gång efter detta? Måste jag även avslöja vilken karaktär jag valt?

Ja, du måste avslöja både vilket uppdrag du valt och i detta exempel även vilken karaktär du valt.

Ang. Breakthrough, kan en enhet som deployar via någon typ av deep strike genomföra detta mission? Kan teleporterande enheter genomföra detta mission, eller enheter som på något sätt försvinner från planen och dyker upp på ett annat ställe (Seraphon allegiance eller Chameleon Skinks, till exempel)?

Nej. Jag ser nu att ett stycke text fallit bort. Tanken är att det enbart är enheter som deployar "normalt" som kan genomföra detta. Lägger till text om det.

Ang. Assassin, vad räknas som close combat? Duger det att döda karaktären med impact hits, eller är det specifikt via melee-anfall i combat phase? Klarar man missionet om man dödar karaktären med melee-anfall i någon annan fas av spelet (tex om man får pilea in och anfalla i hero phase)?

Tanken var att det ska göras med melee-attacker. Sådana är ju definierade på varje scroll. Av dina exempel skulle jag säga nej vad gäller impact hits men ja vad gäller pile-in i hero phase

Ang. Kidnap, kan den kidnappade modellen göra specialförflyttningar tillsammans med kidnapparenheten (Seraphon allegiance, Chamo Skinks igen)? Vad händer när enheten når sin egen deployment zone, är uppdraget avklarat så att enheten kan ge sig in i striden igen utan risk eller kan motståndaren fortfarande ta tillbaka modellen genom att utplåna enheten?

Modellen du kidnappar upphör i allt väsentligt att vara en unit; betrakta den helt enkelt som en markör som du placerar vid din enhet. Du kan alltså göra specialförflyttningar. Är uppdraget avklarat så är det avklarat, dvs du kan isf ge dig in i strid igen utan att riskera scenariot.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-09 at 11:19 AM, Ratatatata said:

Om din enhet är i närstrid med den enhet du valt ut, och du väljer retreat vid nästa möjliga tillfälle, tar du med dig en av motståndarens modeller (addera den till din enhet - du väljer vilken modell, t.ex. om du vill plocka med dig musiker eller champion

Skinkar som drar istället för att slåss. Räknas det som att de gör retreat eller måste man vänta på sin efterföljande movementfas?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On ‎2018‎-‎02‎-‎27 at 2:47 PM, Solaris said:

En till fråga, ang. Go to ground. När väljer man terrängbitar, innan eller efter deployment?

Generellt, när exakt avslöjar man vilka secondaries man valt?

Den här hade jag missat!

Tanken är att man väljer terrängbitar i detta fall innan deployment. Så slå för att välja sida - välj sida - välj terrängbitar - deploy

Scenarion bör man avslöja redan innan, dvs innan någon av spelarna valt en sida.

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎03‎-‎06 at 12:40 PM, Turragor said:

måste säga att timing från sj med spårarbete är inte kul alls!

Inge tåg hinner till gborg fre nu. Måste tänka om med allting. Alla costs går upp!

Hoppas det löser sig!

Som jag skrev till dig kan jag skjuta på matchstarten för dig om det behövs. Det går att ordna.

Det är ganska många från Stockholm anmälda - har ni kollat på att ta en bil ihop?

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...