Jump to content

Based in Stockholm


Turragor

Recommended Posts

Ska spara alla er från hur dåligt jag skriva svenska och bara ta allt i engelska i det här 'introductory post'.

So I am Irish but live in Stockholm! I collect, paint (mostly this) and play AoS.

I work and have a toddler so time isn't my friend and I play maybe once a month or so, but it'd be cool to see discussion from other players in the Stockholm area.

My hope is that a lot of the bad taste that AoS seems to have left in the local gaming communities mouths passes and there's a resurgence of interest. Perhaps timed, coincidentally, with me getting more hobby time back in life.

I'm in it for the long game! Hoping to really get going in, say, a year!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

I also live in Stockholm.

And I have two kids (3y and 1y) so time isn't my friend either. ? But I have found that painting is a great way to relax when every else is finally sleeping and if I get one game in a month its great.

One thing that would really help me get more games in is if any one know (or want to start) a gaming club with a recurring gaming night and a set venue so I would have something to plan around and try to find time for.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Andreas said:

One thing that would really help me get more games in is if any one know (or want to start) a gaming club with a recurring gaming night and a set venue so I would have something to plan around and try to find time for.

 

I agree! I know there's the likes of Dragonslair but that's pretty much just Magic the Gathering now. I think their Warhammer night is painting mostly and I've heard they're pretty AoS negative. Maybe just hearsay.

There's also a few other gaming shops/clubs that are mainly 40k or other games. AoS hasn't got a foot in - in a club sense - yet.

I think a specific club for AoS (to begin with) would be cool. I guess I'll think and talk to my gaming pal and, mostly, keep my ear to the ground/eye to the boards.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Plus one more in Stockholm.... me. And yes, I also got a small one at home, kind of new now, 3 months old, so not a lot of time left for the hobby. 

Och testar nu att göra som dig Turragor, jag besparar dig från min engelska. Hoppas läsförståelsen på svenska är ok iaf,  om inte så byter jag tillbaka igen. 

Använder just nu den lilla tid jag kan skrapa ihop till att bygga och måla en stridsduglig armé. Det går långsamt, men det går. Har en umgängeskrets där vi är en handfull AoS intressenter som alla sitter i ungefär samma båt angående familjesituation och tidsmöjligheter. Vi har träffats och målat men inte fått in någon match än. Så där är vi, jag iaf, helt färsk. Mest spelat WHFB, Mordheim och Necromunda sedan tidigare, men lockats tillbaka iom AoS.

Tror att det ska finnas någon sort lokal till förfogande söder om stan, (Tyresö), där det spelas WHFB mm. Men aldrig varit där och vet inte vilken förening den är via. Ska fråga ut min kontakt mer angående den och se om den kan vara ett användbart alternativ.

Men är man tillräckligt många så kanske man kan leta lokal, inget permanent till en början, kanske kan bli lite dyrt. Men något källarrum, någonstans kan man ju tycka att det borde finnas. Vet ni om Alpha Spel har bord och plats för figurspel? Eller är det mest MtG där med?

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, HappyCultist said:

Plus one more in Stockholm.... me. And yes, I also got a small one at home, kind of new now, 3 months old, so not a lot of time left for the hobby. 

Och testar nu att göra som dig Turragor, jag besparar dig från min engelska. Hoppas läsförståelsen på svenska är ok iaf,  om inte så byter jag tillbaka igen. 

Använder just nu den lilla tid jag kan skrapa ihop till att bygga och måla en stridsduglig armé. Det går långsamt, men det går. Har en umgängeskrets där vi är en handfull AoS intressenter som alla sitter i ungefär samma båt angående familjesituation och tidsmöjligheter. Vi har träffats och målat men inte fått in någon match än. Så där är vi, jag iaf, helt färsk. Mest spelat WHFB, Mordheim och Necromunda sedan tidigare, men lockats tillbaka iom AoS.

Tror att det ska finnas någon sort lokal till förfogande söder om stan, (Tyresö), där det spelas WHFB mm. Men aldrig varit där och vet inte vilken förening den är via. Ska fråga ut min kontakt mer angående den och se om den kan vara ett användbart alternativ.

Men är man tillräckligt många så kanske man kan leta lokal, inget permanent till en början, kanske kan bli lite dyrt. Men något källarrum, någonstans kan man ju tycka att det borde finnas. Vet ni om Alpha Spel har bord och plats för figurspel? Eller är det mest MtG där med?

 

Jag förstår, eller jag färstår tillräkligt att vet vad vi pratar om iaf. Det är mer att jag kan inte skriva så bra. Har lärt mig att prata okej men måste klara av med sfi eller något. Jag hakar up språket ganske fint måste säga!

Det känns som mest hobby affärer fokuserar på mtg i stockholm området. Och sen vi har pockets av GW spel resistance. Men de är mest 40k. Lite WHFB.

Jag spelar med 1 kille jag hittade halv år sen och vi har det bra men tänker mer om lite klubb eller något. Han har barn också. Tror att vi kunde skapa någon mer 'vuxen' gäng som spelar varje 2 vk eller något. Vet inte exakt. Alla har brist med tiden så att organisera en ny klubb är kanske ett riktigt long term goal.

Vad är bra är att jag tror hatet och bad blood emot AoS förändrar lite. Känns som att mycket i stockholm blev förbannad av GW ett tag. Men nu jag läser hit och dit mer om folk som vill prova eller börja om fantasy med AoS.

Finns lite capsules av folk överallt men hittils stockholm har inte varit särskilt bra med hobby. Finns mer organisation i Umeå (deras turnering ska jag åka till), ock en av de -köping ställer, kanske linköping (förlåt jag är bara från ireland och förstår ingenting :)).

Säkert Stockholm pride ska kick in snart.

PS Jag dubbel kollade inte med google translate så att alla kan förstår min nivå med svenska (när jag skriver iaf)! Tror att mest av vad jag skrivad går att förstår (y)

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att det dyker upp fler och fler i samma situation. Vi får fixa till något. ?

Det finns fyra bord på Dragon's lair kungsholmen. Det går säkert att boka en stående tid.

Jag var på turneringen i Umeå förra gången och ska dit igen i oktober. Sjukt kul och kommer bli ännu bättre nästa gång då jag har hört jättemånga som ska dit som inte var på förra.

Jag har även varit och spelat med Linköpingsgänget. Det är ett kul gäng, rekomenderar det starkt. Dom kör återkommande turneringar. Deras förening heter little brother Kevin.

Men med det sagt det måste gå att få till något i sveriges största stad eller hur. ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Andreas said:

Det finns fyra bord på Dragon's lair kungsholmen. Det går säkert att boka en stående tid.

Innan någonting officielt eller stor dyker upp kanske det här är en bra ide.

Jag gick ner till Warhammer målarträff en gång men fanns ingen där. Bara 1 rucksäck. Kanske det är inte så populärt. Ingen aning.

Link to comment
Share on other sites

Nä det är nog typ tomt där men det är ju egentligen bra om man vill starta upp något. Enklare att boka borden. Jag har varit där en gång och spelat mot bl.a. henkef3, då det var inge folk där.

Jag kommer vara borta någon vecka nu men efter det får vi boka upp en kväll och gå dit och spela. ?

Link to comment
Share on other sites

Tjenamors! Jag är supersugen på att komma igång med AoS, spelade det lite när det precis kom ut men har haft lite svårt att trumma upp intresse för det i mitt lokala spelgäng. 

Jag är medlem i en Stockholmsbaserad spelklubb med egen lokal i söderort (Telefonplan/Västberga). Vi har ett tjugotal medlemmar i åldern typ 35+ och spelar det mesta - mycket historiska spel men vi är ett par som mest sysslar med 30K och 40K. Inget AoS än men jag hoppas det blir ändring på det i och med Generals Handbook. 

Det vore jättekul med fler AoS-spelare på klubben! Om det är något ni tycker verkar intressant så PM:a mig här på forumet eller besök oss på www.stockholmwargaming.se så ser vi till att sy ihop något så ni kan komma och spela hos oss. Väl mött! :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fredrik said:

Tjenamors! Jag är supersugen på att komma igång med AoS, spelade det lite när det precis kom ut men har haft lite svårt att trumma upp intresse för det i mitt lokala spelgäng. 

Jag är medlem i en Stockholmsbaserad spelklubb med egen lokal i söderort (Telefonplan/Västberga). Vi har ett tjugotal medlemmar i åldern typ 35+ och spelar det mesta - mycket historiska spel men vi är ett par som mest sysslar med 30K och 40K. Inget AoS än men jag hoppas det blir ändring på det i och med Generals Handbook. 

Det vore jättekul med fler AoS-spelare på klubben! Om det är något ni tycker verkar intressant så PM:a mig här på forumet eller besök oss på www.stockholmwargaming.se så ser vi till att sy ihop något så ni kan komma och spela hos oss. Väl mött! :)

Om ni har bra setup redan kanske det är en bra början. Bara om de som vill lira AoS kan göra så utan hat och 'evil eyes'! :) 

Kollade lite i forumet och se att det är bara du där som vinkade AoS flaggen haha

Är det littlewars och/eller stockholmwargaming?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Turragor said:

Om ni har bra setup redan kanske det är en bra början. Bara om de som vill lira AoS kan göra så utan hat och 'evil eyes'! :) 

Kollade lite i forumet och se att det är bara du där som vinkade AoS flaggen haha

Är det littlewars och/eller stockholmwargaming?

Ha ha nä det är absolut ingen risk för det. :) Så länge man är lugn och sansad och en trevlig typ så är man varmt välkommen!

Klubben heter Little Wars, efter de gamla HG Wells-reglerna. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror det är värt att provspela lite innan turnering i oktober säkert.

Måste kolla när jag har tid aug och sep.

Jag antar att man kan inte bara dyker upp föratt det är bara du - och kanske mer nya folk som se det här thread - och om du är inte där ingen annan spelar aos?

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Turragor said:

Tror det är värt att provspela lite innan turnering i oktober säkert.

Måste kolla när jag har tid aug och sep.

Jag antar att man kan inte bara dyker upp föratt det är bara du - och kanske mer nya folk som se det här thread - och om du är inte där ingen annan spelar aos?

 

Absolut - kolla upp när du har tid så bokar vi in ett game! :)

Link to comment
Share on other sites

Tjenare, 

Ny Aos spelare här, jag och några kompisar har beslutat oss för att skaffa Aos armeer, vi bor i norrort, typ sundbyberg, spelar ibland på DL och förutom Aos spelar vi mycket 40k. Nu ska det målas och hoppas ha en färdig armé (målad och basad etc) före årsskiftet. Om ni inte har något emot att möta lite grått hör gärna av er. Har terräng och möjlighet att spela både hemma hos mig eller på exempelvis DL eller övriga storstockholm. Tiden räcker typ till för ett game varannan vecka eller så då jag har en nyfödd grabb hemma (8 veckor).

Mvh

Anders

Link to comment
Share on other sites

Goddag.

Ännu en här som relativt nyligen fått tillökning och samtidigt försöker hitta tid till AoS. Bor centralt i Stockholm (nära Karlberg/Vasastan) och ser gärna något slags organiserat spelande norr om staden (eller centralt).

Har inte varit och spelat på Alphaspel eller Dragons Lair då det mest verkar vara yngre som hänger där. Men iom att det verkar finnas ganska många här som befinner sig i samma situation så tändes spelhoppet en aning.

Anmäler mig som intresserad här om det skulle dyka upp någonting.

Link to comment
Share on other sites

Bara så ni vet, jag kommer att har inte så mycket tid från, typ, nästa vecka framtill början okt. Mycket att göra! Till och med Målarkurs och Umeå turnering - så jag ska inte svälter iväg med AoS iaf

Efter det jag gärna jobba med er eller någon att fixa något. Jag har bara varit i landet 3 år så kanske har inte samma kontakter som andra kanske. Betyder att jag kan inte driva mycket alldeles själv. Tror vi kan löser det tillsammans. Ordentlig svensk lösning kan man säga.

Vi kan och skulle spela och träffa en och en när två kan organisera något också.

Jag bara tänker på framtiden lite.

Säkert finns risk att alla bara har ingen tid lol, mitt barn (15månader) är lite så där nuförtiden.

 

Link to comment
Share on other sites

Vilken uppslutning. Härligt.

Nu verkar det ju lösa sig med eventuella lokaler och så. Men tänkte att annars har ju många hyres- och bostadsrätter möjligheten att hyra festlokal. Inte min dock, tyvärr. Men är man 6+ personer så kan det ju inte bli allt för dyrt. Inte lämpligt att ha som stående grej, men vid enskilda fall och mindre turneringar kanske?

Bor själv i Huvudsta men rör mig såklart i hela Stockholmsområdet om det så behövs.

Link to comment
Share on other sites

Tjenamors! Ännu en Stockholmsbaserad spelare här, men utan kids! ;) Har ingen armé att spela AoS med än är rätt sugen på att fixa till nåt, måste bara bestämma mig för vad :) 

Kul att se att det finns lite annat suget folk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...